Minden, amit azért nem tudsz a nyelvtanulásról, mert nem tudsz nyelveket.

Michel Thomas

2016/04/28. - írta: Tanuljnyelveket

A Pimsleur mellett a Michel Thomas a másik nagy audió kurzus. Michel Thomas nemcsak megalkotója, de főszereplője is az eredeti kurzusoknak, melyek angol anyanyelvűek számára készültek, és francia, német, olasz valamint spanyol nyelvtanuláshoz elérhetőek. Michel Thomas halála után a kiadó más nyelvekhez is elkészítette a kurzust más tanárokkal, tehát a teljes választék ennél jóval szélesebb. A Pimsleurnél picit komolyabb angol nyelvtudást igényelnek, mert az audió kurzus keretét egy nyelvóra adja. Michel Thomas két diákot tanít, ehhez csatlakozhatunk mi harmadikként. A picit komolyabb angoltudás a tanári magyarázatok megértéséhez szükséges. A Pimsleurrel ellentétben, ha nem elégszünk meg a letöltéssel és ragaszkodunk a CD változathoz, a Michel Thomas kurzust magyar forgalmazótól is meg tudjuk vásárolni. Az alapszint (Foundation/Total) 8 tanító és 2 ismétlő CD-t tartalmaz. Ez körülbelül 12 óra, amihez 2 óra szókincs fejlesztés kapcsolódik. Ezután jön a 9 órás Advanced/Perfect, amihez 3 óra szókincs fejlesztés van. A nagy európai nyelvekből elérhető még a Masterclass is, ami 2 óra. Az ára kedvezőbb, mint a Pimsleuré, de még mindig nem nevezném barátinak. A magyar forgalmazónál a Total 28 000 Ft, a Perfect 15 000, a szótanuló program pedig 9500 Ft.

A módszer lényege

Michel Thomas szerint a tanulási folyamat a tanár felelőssége, a tanulót nem szabad hogy stressz érje, nem kaphat házi feladatot. Nem hitt a tanulási nehézségekben, azt vallotta (vagy az a marketing), hogy nincs rossz diák, csak rossz tanár. A dolgunk csak annyi, hogy ellazult állapotban hallgassuk az óráját, majd amikor kérdéseket tesz fel, a pause gomb megnyomása után, a választ alaposan átgondolva, hangosan mondjuk ki a megoldásunkat. Ekkor a felvételen szereplő tanulók megoldását is meghallgatjuk, majd végül megkapjuk a helyes választ Micheltől. Michel ránk természetesen nem tud reagálni, de a helyes választ nem csak egyszerűen kimondja, hanem a hibásan válaszoló tanulókat rávezeti, hogy mit kell változtatni a mondatukon. Michel nagyon jól ismeri a nagy európai nyelvek alapszerkezetét, és kiválóan átlátja a hasonlóságokat, különbségeket. A módszer talán legfontosabb jellemzője, hogy az igét tartja a nyelv legfontosabb építőelemének, ezért a teljes igerendszert ismerteti a 3 szint alatt. Kis lépésekben halad, mindig keveri a régit (ismétlés!) az újjal. Mindig csak kevés új információt mutat be, és az mind fontos. A tanulók nem zavarodnak össze, tudnak vele haladni. Legtöbbször fordítunk, szószerkezeteket vagy mondatokat. Mindig variálunk egy kicsit a dolgon, például talákozhatunk egy “add nekem a könyvet, add neki a könyvet, add nekem azt, add nekik azt stb” sorral”.

Angolosok előnyben

A legalább B2 szintű angol nyelvtudás hatalmas előny ennél a programnál, mert nagyon nagy hangsúlyt fektet a rokon szavakra. A szabályszerű megfelelések megtanításával gyorsan elérhető közelségbe hoz egy viszonylag nagy szókincset és önbizalmat teremt. Már az első órán lefordíthatunk olyan kifejezéseket, mint a “benyomásaim az olasz gazdasági helyzetről”. Az angolosok előnyben vannak a nyelvtörténeti érdekességeknél is. Mondjuk nekem ezek csak fölösleges plusz információkat jelentettek, hamar elfelejtettem őket, csakúgy mint a gyakran használt mnemotechnikákat, de az tény, hogy ezzel eléggé egyedül vagyok, mert a mnemotechnikáknak hatalmas rajongótábora van. (Mnemotechnikára példa: spanyolban a “nose” végű szavaknál, tehát az n, az s és a magánhangzó végűeknél ugyanott van a hangsúly. Hogy hol, azt elfelejtettem.)

Nincs anyanyelvi beszélő

A módszer egyértelműen legnagyobb hiányossága, hogy soha nem hallunk anyanyelvi beszélőt. Michel Thomas lengyel anyanyelvű, tehát az angol sem az anyanyelve. A felvételkor már egy elég idős bácsi (műfogsorral?), tehát a borzasztó kiejtésére rájön egy furcsa szörcsögés és artikulálatlanság is, ami elég idegesítő lehet. A francia kiejtése annyira szörnyű, hogy az egyik tanuló (akinek egyértelműen voltak előtanulmányai) rendszeresen kijavítja. Több alkalommal előfordult, hogy nem értettem meg az angol nyelvű utasítást, csak amikor már hallottam a francia megoldást, akkor tudtam kikövetkeztetni, mi is lett volna a feladat. Az egész kurzus Michel személyére épül, ami vagy tetszik nekünk vagy nem. A hatalmas tudása és a módszere mindenképp szimpatikus, de a kiejtésen kívül más dolgot is tarthatunk idegesítőnek. Mániái vannak, a végtelenségig sulykolja, amit fontosnak tart. Ezek a mániák ráadásul főleg a kiejtés és a hanglejtés területén jelentkeznek, ami elméletben komoly erőssége (biztos vagyok benne, hogy minden szabályt tud), de akkor is furcsa hallani, hogy szabályszerűen, viszont hatalmas akcentussal beszél. A hangképzést akadémikus szinten tudja, de nem tudja kivitelezni.

A két tanuló

A két tanuló sokakat idegesít, van aki szerint retardáltak, van aki egyszerűen csak nem akar időt pocsékolni arra, hogy mások makogását hallgassa. Nekem, megmondom őszintén, nem volt bajom velük. Ha már tanultuk az adott nyelvet, biztosan retardáltnak fognak tűnni, de ha teljesen kezdők vagyunk és más anyagból nem tanulunk, mi se leszünk sokkal okosabbak. A tanulók egy kiscsoportos magán foglalkozás hangulatát teremtik meg, ami nekem kifejezetten tetszett, vitt előre magával. Én nem vettem át a tanulók hibáit, de van akinek ez a lehetőség komoly félelmeket okoz. Mivel nem passzívan hallgatjuk őket, hanem még előttük kimondjuk a saját megoldásunkat, szerintem ez a félelem erősen eltúlzott. Elmondják a típushibákat, amiknek megkapjuk a javítását. Az mondjuk biztosan idegesítő, ha nagyon nem a mi tempónkban haladnak.

Mire jó?

Egy korábbi posztban már írtam róla, hogy a hagyományos nyelvkönyv sorozatok egyik legnagyobb hibája, hogy az első kötet már túl részletes, főleg a szókincs tekintetében. (A nyelvtannál is a legtöbb probléma azzal van, hogy rendhagyó többes számokat, múlt időket, tehát szavakat kell magolni.) Nagy szükség lenne egy “ismerkedő szintre”, ami a nyelv alapjait veszi át, megismertet az alap szerkezetekkel, mielőtt bármi komolyabbat kezdenénk el csinálni. A Michel Thomas módszer erre nagyon jó, ezt az első ismerkedési kört kiválóan letudhatjuk vele. Bár nincs hozzá füzetecske, Michel lebetűzi, hogyan kell bizonyos szavakat leírni, tehát az írás alapjait is elsajátíthatjuk vele. A kezdetektől produktivitást vár, rögtön elkezdünk vele beszélni, viszont ő se kér olyat, amit előtte nem tanított volna meg. Nem parttalanul beszélünk/makogunk a semmiről a nem létező szókincsünkkel, hanem irányított kérdésekre válaszolunk. Körülbelül 30 óra ráfordítással végigcsinálható, ami teljesen reális erre az ismerkedő körre.

Ez megint nem az a kurzus, amit vezetés vagy utazás közben lehet használni. Ugyanúgy, ahogy a Pimsleurnél, itt is keményen kell koncentrálni, és ha lankad a figyelmünk, azt azonnal észre is vesszük. Látjuk, ha rossz megoldást adunk a figyelmetlenségünk miatt, mert a Michel Thomas módszer soha nem vár automatizált válaszokat. Itt mindig gondolkodnunk kell, szabályokat használni, nem megtanult paneleket visszamondani. (Bár nyilván tanulunk meg paneleket, amiket örömmel használnunk is, csak a Pimsleurrel ellentétben itt nem ez a cél.)

Kinek ajánlom?

Nagyjából ugyanazoknak, akiknek a Pimsleurt: akik teljesen reménytelennek tartják magukat, nem mernek megszólalni, úgy gondolják, nincs nyelvérzékük. Én erre is csak 3 csillagot tudok adni, mert az anyanyelvi beszélő hiányán nem tudom túltenni magam.

 

vissza

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tanuljnyelveket.blog.hu/api/trackback/id/tr1008671170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása